enflasyonemeklilikötvdöviztümkiadplusel
DOLAR
16,8853
EURO
17,8334
ALTIN
992,10
BIST
2.554,08
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
K.Maraş
Açık
29°C
K.Maraş
29°C
Açık
Pazar Açık
31°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
31°C
Salı Açık
32°C
Çarşamba Açık
33°C

OYUN EKONOMİSİ DÜNYAYI NASIL SARDI?

Video oyun endüstrisi kısa süre içinde 200 milyar doları bulan büyüklüğe ulaşarak, dünyanın sayılı sektörlerinden birine dönüşecek. Peki video oyunları bu devasa ekonomik büyüklüğe nasıl ulaştı?

OYUN EKONOMİSİ DÜNYAYI NASIL SARDI?
Oyun ekonomisi dünyayı nasıl sardı?

Otuz, kırk yıl öncesinde, video oyunlarının az sayıdaki oyun severe ulaştığı dönemleri hatırlayanların sayısı fazla değildir. Kodlama konusunda yetenekli birkaç gencin, aslında iş makineleri olarak üretilmiş bilgisayarlara eğlence yeteneği kazandırmaya çalışmasıyla ortaya çıkan video oyunları, o günden bu yana hızla büyüdü.

Video oyunlarına ilk dönemlerde toplumun olumsuz tepkiler vermesi, dijital oyunları çok da kabullenmek istememesi, eski nesil eğlence ile yeni nesil eğlence anlayışının çatışmasının bir sonucuydu. Bir yanda, gençlerin toplanıp jeton atarak oyun oynadıkları dijital oyun makineleri (Arcade makineleri) barındıran oyun salonları, diğer yandan eğlence anlayışını daha klasik yöntemlerle, sinema, tiyatro, restoran, pub/bar ile devam ettirmek isteyen kalabalıkların kültürel çatışmaları, dönemin sinema endüstrisine kadar yansıdır.

Sinema endüstrisi, kendine büyük rakip olacağını en baştan görmüş olacak ki, 80’lerin sinema filmlerinde video oyunları bir tür zehir gibi gösterilip kötülenirken, 90’lardan sonra genç sinemacıların yükselmesi ve oyun endüstrisinin de artık palazlanmasıyla, sinema ve oyun sektörünün de barıştığını görüyoruz.

Ancak oyun sektörünü milyar dolarlar seviyesine taşıyan iki önemli detay oldu. Birincisi konsol cihazlarının kolay ve ekonomik şekilde video oyunlarını her evin salonuna sokabilmesiydi. İkincisi ise mobil cihazların, yani akıllı telefonların herkesin cebine girmesiyle dijital oyunların herkesin eline kadar ulaşması oldu.

Konsol cihazları, yani Playstation 4Playstation 5 veya Nintendo Switch gibi oyun konsolları, on milyonlarca adet satılarak, geniş bir kitleye ulaşınca, dünyada oyunlarla eğlenmeyi tercih eden bir çoğunluk olduğu da artık kabul görmeye başladı ki, bu çoğunluk 2010’lu yıllarda yıllık 75 milyar dolarlık bir ekonomik büyüklükle dünya sinema sektörünü geride bırakmıştı.

Oyun sektörünün 2023 hedefi ise 200 milyar dolar sınırını aşmak. Türkiye’nin de şu anda yılda 1 milyar doların üzerinde ihracat getirisi sağladığı video oyunlarının gücü işte bu rakamlarda yatıyor.

Sadece yazılım ve sanatsal üretimle geliştirilen oyunlar, herhangi bir ihracat/ithalat izni dahi gerektirmeden, dünyanın her köşesinden ülkelere milyarlarca dolar döviz girişi sağlıyorlar. Oyun severler, her yıl bu sektöre yüzlerce milyar dolar kaynak aktarıyor ve dünyada bu pazarı büyük oranda, az sayıdaki oyun üreticileri ya da donanım üreticileri kontrol ediyorlar.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.